GDPR och köpvillkor

Allmänt
Smycklyx, org. nr. 740419-2531, driver Webbsidan www.smycklyx.se och säljer varor via internet till
privatpersoner och företag med person- eller organisationsnummer. För att handla hos oss måste du ha
fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du
ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. För kortköp där kunden är minderårig ansvarar
fullmaktsgivaren för kortet.
För produkterna vi säljer ingår manual eller bruksanvisning när produkten så kräver det, antingen i fysisk
eller digital form. Sedvanliga garantier lämnas på produkter där garanti är tillämpligt och eventuella
garantier är endast för förstahandsköpare.

Beställning
Beställning görs på Webbsidan www.smycklyx.se. Vid frågor kring hur du beställer är du välkommen att
kontakta oss på info@smycklyx.se. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och
samtycker till att namn och person- eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Vi
reserverar oss från leverans i de fall lagersaldo varit felaktigt vid tidpunkten för din order. Om vi inte har
möjlighet att leverera enligt beställning kommer du att bli kontaktas via e-post.

Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse eller
kvittens till den mejladress du angivit. Vi förbehåller oss rätten att korrigera ordrar om leverans av
någon anledning inte kan ske. Om du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop
dina ordrar och leverera dem i ett paket.

Pris, produktbilder och information
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. . Frakt ingår för beställning över 500 kr.
Smycklyx strävar efter att informationen på Webbsidan i möjligaste mån ska vara uppdaterad och
korrekt. Vi reserverar oss dock för eventuella fel i pris- och produktinformation eller i övrigt på
Webbsidan. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem,
ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi
förbehåller oss även rätten att annullera felaktiga ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter eller
där kunden har betalningsanmärkningar.
Smycklyx ansvarar inte för information, inklusive bilder, på Webbsidan som kommer från tredje part.

Personuppgifter
I samband med din beställning och/eller kontoregistrering godkänner du att vi lagrar och använder dina
uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss.
All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).

Informationen du lämnar om dig själv används av Smycklyx och våra samarbetspartners för betalning
och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part.

Copyright
Allt innehåll på Webbsidan, så som text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och
annan mjukvara, tillhör Nickesilver eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella
upphovsrättslagar.

Frakt och leverans
Smycklyx hanterar normalt din order inom 1-3 dygn (helgfria vardagar) från beställning fram tills dess att
varan lämnar vårt lager, förutsatt att vi har varan i lager. När varan har lämnat vårt lager övergår
leveransansvaret till PostNord som levererar din order inom utsatt tid. . kan inte lämna någon
förseningsgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkt eller för varor som lämnat vårt
lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som
normalt för valt fraktsätt.
Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Posten, Schenker och DHL med en dags fördröjning,
denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på Webbsidan. En kan t.ex. vara ifall
varannandagsutdelning råder till beställaradress.
Du har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för
oss att fullfölja beställningen, till exempel om vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss.
Kontakta oss om du önskar häva ditt köp.

Betalning
I kassan kan du betala på så sätt som anges på Webbsidan. Alla köp på Webbsidan sker i svenska kronor
(SEK) och i priserna inkluderas skatt och moms om inte annat anges. Priserna inkluderar inte avgifter
avseende frakt, fakturabetalning etc. vilka anges separat i kassan. Det slutliga priset bekräftas av
Smycklyx i samband med att den slutliga bekräftelsen skickas till dig. I händelse av förändrade skatte-
eller momsförhållanden eller annan sådan omständighet inträffar som Nickesilver inte råder över, har vi
rätt att justera priset fram till dagen före leverans.
Du kan betala på det sätt som anges på Webbsidan.

Ångerrätt och retur
Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt LODA – Lagen om distansavtal och avtal utanför
affärslokaler. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. Varan behöver returneras i ett
oförändrat skick för att du som kund ska få en fullständig kreditering. Produkter som är förseglade på

grund av hälso- eller hygienskäl är undantagna ångerrätten om försegling är bruten av konsument. Om
du är osäker på om varan du köpt berörs av detta undantag ber vi dig kontakta vår kundservice.
Du kan mejla oss på : info@smycklyx.se där följande information anges:
• ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller kvittens)
• ditt namn och kontaktuppgifter
• antal och namn på de produkter som önskas returneras
Nickesilver skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna
skickas tillbaka. Vi rekommenderar att returen sker med Posten varubrev eller Posten Företagspaket.
Kunden står för returkostnad enligt Postens portotabell och har ansvaret för varan till dess den har
kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott eller frisvar.

Returadress
Smycklyx
Sturevägen 11
177 56 Järfälla

Ej uthämtade paket
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket
(returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om max 200 kr beroende på vikt om ett
paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 7-14 dagar (beroende på fraktsätt) innan den
returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först
hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.

Reklamation
Smycklyx omfattar varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Är det fel på
någon vara eller om en vara saknas måste Kunden kontakta Smycklyx kundservice på
info@smycklyx.se.com så snart som möjligt efter att felet upptäckts. I samband med reklamation ska
beställningsnummer samt orsak till reklamationen uppges. Kunden ska begära ett s k returnummer och
en fraktetikett som sedan är giltig i 14 dagar. Reklamation som görs inom 10 dagar från det att Kunden
upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Kunden har 1 månads reklamationsrätt på varor inköpta
på Webbsidan.

Defekta varor som returneras till Smycklyx bör behandlas som om de vore felfria. Det är vid alla typer av
returer ytterst viktigt att varan förpackas på ett sådant sätt att den inte riskerar att skadas.

Smycklyx står för returfrakt när det gäller skadat eller felaktigt gods, d v s för godkända reklamationer.
När reklamerad vara returnerats och vi godkänt reklamationen kompenseras kunden.
Smycklyx ansvar är dock begränsat till varans värde samt eventuella returkostnader. Om kunden redan
betalat för varorna, och förutsatt att parterna inte överenskommer om annat, görs en återbetalning till
det konto som belastades vid köptillfället. Sådan återbetalning görs normalt sett inom 14 dagar.
Smycklyx förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt
gällande konsumentskyddslagstiftning. I de fall returanledningen är reklamation och fel inte kan påvisas
utgår en avgift om 299 kr inkl. moms för kostnader hänförliga till Smycklyxs administration, frakt,
returfrakt och hantering av ärendet. Försändelser som saknar returnummer återsänds till avsändaren
och fraktkostnaden debiteras. Avgiften faktureras med betalningsvillkor 10 dagar netto. Vid försenad
betalning utgår påminnelseavgift med 50 kr samt dröjsmålsränta.

Länkar på Webbsidan
Smycklyx kan länka från Webbsidan till andra webbplatser som ligger utanför Smycklyxs kontroll.
Smycklyx försöker säkerställa att enbart länka till webbplatser som delar personuppgifts- och
säkerhetsföreskrifter enligt Sekretess- och integritetspolicyn. Smycklyx är dock inte ansvarigt för skydd
eller sekretess av information eller personuppgifter som Kunden tillhandahåller på andra webbplatser.

Smycklyx ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Smycklyx inte kunnat råda över,
såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad lagstiftning
eller myndighetsbestämmelser, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan
kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantörer på grund av omständighet som
här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och
andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Smycklyx Kunden om sådan
händelse. Har omständigheten varat längre än 2 månader har både Kunden och Smycklyx rätt att häva
köpet med omedelbar verkan.

Villkorsändringar
Smycklyx förbehåller sig rätten att göra ändringar i Villkoren när som helst i tiden och utan Kundens
föregående godkännande. Varje sådan ändring publiceras på Webbsidan. Ändringar gäller från det att
Kunden har accepterat Villkoren genom nytt köp eller besök på Webbsidan alternativt 10 dagar efter det
att Smycklyx informerat Kunden om ändringarna.

Bolagsinformation
Smycklyx (org nr: 740419-2531)

Sturevägen 11
177 56 Järfälla

E-post: info@smycklyx.se

Varukorg